Voxtet vult de Eshof met hemelse klanken

Het dubbelkwartet Voxtet verzorgde afgelopen zaterdag in de Eshof een optreden waarin de harmonie doorklonk in elke noot. Meer dan honderd betalende bezoekers luisterden ademloos naar de glaszuivere zang van dit vocaal ensemble. Ab Weegenaar zorgde met intermezzo’s op orgel en fagot voor sfeervolle afwisseling.

Het optreden van Voxtet maakte deel uit van het feestelijke programma rond 50 jaar Eshof. Het koor nam het publiek mee op ‘een rondreis door Europa’. Tussendoor gaf ‘reisleider’ Erik Idema een toelichting op de gezongen werken en hun componisten. Idema, een van de zangers van Voxtet, is geen onbekende in de Eshof: hij gaat hier regelmatig voor in de dienst.

Rondreis door Europa
De acht leden van Voxtet beginnen hun muzikale rondreis vanavond in Nederland, met – volgens reisleider Idema – misschien wel de bekendste componist in koormuziek die ons land heeft voorgebracht: Jan Pieterszoon Sweelinck. Sweelinck speelde in de Oude Kerk in Amsterdam, in een tijd waarin orgelmuziek tijdens de kerkdienst verboden was. De protestantse kerkleiding vond dat maar ‘roomse tierelantijn’. Sweelinck speelde de psalmen van de zondag dan op zaterdagavond voor liefhebbers en passanten.

Harmonie
Meteen al blijkt hoe feilloos de stemmen van Voxtet op elkaar zijn afgestemd – en dat terwijl het ensemble op amateurbasis zingt. Wie in de zaal de ogen sluit, hoort een perfecte klankbalans: sopranen, alten, tenoren en bassen vloeien naadloos in elkaar over.
Zangeres Marieke Idema zegt hierover: ‘We zijn vrienden, maar zo is het vijftien jaar geleden niet begonnen. Het koor bestaat uit vier mannen en vier vrouwen, waarvan twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bassen. Eerst hebben we de stemmen bij elkaar gezocht. Toen dat gelukt was, zeiden we tegen elkaar: als we samen gaan zingen, gaan we ook samen bier drinken. Zo is deze vriendengroep ontstaan.’

Van Italië tot Disney
De muzikale reis voert het publiek onder meer langs Italië (Monteverdi en Vivaldi), Duitsland (Rheinberger) en Noorwegen (Grieg en Gjeilo). De gekozen werken zijn overwegend barok en vroeg-romantisch en worden vaak gezongen in de oorspronkelijke taal – zoals Latijn, Fins en Ests.
Aan het eind wordt de toon lichter met werk van de ‘Amerikaan’ Eric Whitacre. Hij schreef filmmuziek voor Disney, maar de film is nooit uitgebracht. ‘Dus moeten we de zielige zeehondjes er zelf maar bijdenken’, aldus reisleider Idema. Tijdens dit lied begeleidt professioneel muzikant Ab Weegenaar het koor op piano. Even daarvoor speelde hij nog een solostuk op fagot. Het Disneylied wordt, mede dankzij de pianobegeleiding, een van de hoogtepunten van de avond.

Bijvoorbeeld Bach
Het slotlied Bijvoorbeeld Bach – een liedje van Shirley Zwerus en voor koor bewerkt door Jetse Bremer – verwoordt op lichte toon wat de leden van Voxtet drijft:

Elke zondag wekt iemand mij met barokmuziek
Ik weet niet wie het is, een hij of een zij
Ik ben hier al zo mee vertrouwd
Het hoort er zondags bij
Al laten mij de Beatles zeker niet koud
Toch is muziek als dit gewoon het einde voor mij.

Na de laatste toon veert de zaal op en volgt een daverend applaus. Het publiek dwingt daarmee het koor nog tot een toegift.

Lees hier interview met Voxtet en Ab Weegenaar

Ben de Graaf

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.